onsdag, augusti 12, 2009

Obsession, Gloria Vanderbilt

Gloria Vanderbilt är inte vem som helst. Hon tillhör DEN Vanderbiltfamiljen, var en av de första att marknadsföra designade jeans, och har haft affärer med Gene Kelly, Marlon Brando och Frank Sinatra. Bland andra. Vid 85 års ålder har hon skrivit en erotisk roman, som enligt de recensioner jag läste innan jag köpte talboken innehåller inslag av förbjudna lockelser, ogrier och dylikt.

Intressant, tänkte jag, och plockade hem talboken från Audible.

När den sippa, pryda, frigida arkitekthustrun hastigt och oväntat blir änka, går hon igenom sin makes saker, och hittar efter ett tag en packe brev med ett innehåll hon inte förväntat sig. Breven avslöjar att maken med hjälp av den mystiska Maja skapat sig en sexuell fantasivärld, där han tillsammans med en kvinna, vald för att hon är hustruns dubbelgångare, lever ut de sexuella fantasier av dominans, underkastelse, smärta och njutning som varit otänkbara inom äktenskapet. I fantasivärlden finns till och med en enhörning!

Från Bokbilder


En del av recensionerna jag läste innan jag började lyssna på boken, tex den här, menade att den till sitt språk liknade Historien om O. Jag vet inte riktigt hur de tänker. Pauline Réage har ett detaljerat och målande språk, som inte lämnar särskilt mycket till fantasin. Vanderbilt talar om vilka redskap som används och att de ger en "exquisite pain" och liknande, men lämnar anmärkningsvärt mycket åt fantasin. En del metaforer för organ och kroppsvätskor är dessutom så ogenomskinliga att jag fick lyssna bra länge innan jag fattade vad som avsågs.

En sak jag skulle önska Vanderbilt är en riktigt god - och hård, disciplinerad - redaktör. Det är möjligt att pappersboken använder någon typ av grafisk markering för att skilja olika berättarröster åt, men som ljudbok blir det förvirrande med hustruns röst, älskarinnans röst och dessutom ibland en allvetande berättare! Att tempuskonsekvens dessutom ibland åker all världens väg gör inte saker och ting lättare.

Om Vanderbilt ibland går lite snabbt över de mer erotiska bitarna av berättelsen, lägger hon mer krut på att utförligt och med många glittrande adjektiv beskriva den lyx som såväl arkitekthustrun som fantasiälskarinnan lever i. Husen är exklusiva, kläderna från de bästa av märken, av de skiraste, ljuvaste silken, maten är exotisk och exklusiv, och sexleksakerna är av ädla metaller och träslag. Det blir faktiskt rätt tjatigt.

På det hela taget var jag inte imponerad.

Inga kommentarer: