Men i all fall. Som vanligt blev jag distraherad av något vackert. Det är så lätt hänt.
Den här gången var det The Handmaid's Tale av Margaret Atwood. Jag har läst lite av Atwood tidigare: en novellsamling som jag gillade, och Oryx & Crake som jag visserligen gillade, men som jag inte tyckte var riktigt övertygande som SF. För det är ju inte så att Atwood inte KAN skriva SF: Hon fick ju ändå det första Arthur C. Clarke award 1987, och blev nominerad till en Nebula för Handmaid. Och Handmaid funkar, i mitt tycke långt bättre, kanske för att den är handlings- och karaktärsdriven snarare än teknikdriven, som Oryx & Crake.
Från Bokbilder |
The Handmaid's Tale utspelar sig ungefär nu? nyss? i en snar framtid? och är en utan tvekan dystopisk berättelse. I Atwoods scenario har USAs regering blivit avsatt och avrättad av en kristen fundamentalistisk rörelse som instiftar Gilead, en strängt hierarkisk och strängt könssegregerad (och också efter vad det verkar, rassegregerad) teokrati. Äktenskap där minst en part varit gift tidigare, men skiljt sig förklaras olagliga och upplöses. Barnen omhändertas och makarna dödas eller hjärntvättas och sätts i slavarbete. Kvinnor fråntas rätten att ha ett jobb och att äga - istället får deras makar hand om deras bankkonton. Kvinnor som visat sig vara fertila placeras i barnlösa familjer i den styrande klassen: de ska på gammaltestamentligt vis fungera som separata livmodrar i familjerna. Föder de inte ett friskt barn inom sex år skickas de till kolonierna för att delta i strålningssanering...
Det här är en fantastisk bok, som verkligen är väl värd att läsas. Den är skickligt skriven, väl sammanvävd och känns inte det minsta daterad. Den berör också viktiga teman, som frihet och vad vi betraktar som frihet. Ett grundläggande ställningstagande, som berörs tidigt i boken är att det finns två sorters frihet: frihet TILL och frihet FRÅN. I tiden före Gilead har kvinnor frihet till jobb och sina egna pengar. Under Gilead har de frihet från precis samma saker. Hur man upplever det beror på hur man betraktar det.
En av de mest skrämmande sekvenserna i boken är när bokens huvudperson inser att hon inte längre kommer åt sina tillgångar, och berättar detta för sin man. Han ser nämligen inte det hela som ett stort problem; hennes ofrihet är inget han egentligen kommer att lida av, han kommer att bestämma över det som varit deras gemensamma tillgångar och han kommer att ha en hemmafru. Egentligen vinner han på det. Hon har alltså inget stöd att finna hos sin make. Det här bekymrade mig väldigt mycket. Mest eftersom jag har känt personer, unga personer, som på allvar hävdat att kvinnans frigörelse är kastrerande för mannen, och att kvinnor på arbetsmarknaden tar männens roll, männens jobb, är det bekymrande.
Jag kan se hur det skulle kunna ske.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar