torsdag, augusti 21, 2008

Hotel World, Ali Smith

Ali Smith är en sån där författare som jag har snubblat över på två håll: dels genom Canongates, dels rekommenderad genom en av mina favoritförfattare. Till slut kom jag mig för att läsa Girl meets boy, som jag älskade. Så jag beslöt mig för att läsa mer. Då beställde jag Hotel World. Berättelsen cirklar kring en händelse, som mer eller mindre aktivt berör flera människors liv. Vi får följa sex personer som under en kväll berättar sin berättelse, en berättelse som sträcker sig över månader och liv. Var och en av personerna får vi också se ur de andras ögon, och vi får följa deras upplevelser och funderingar kring liv, kärlek och död.



Den här boken är egentligen uppbyggd på ett sätt som jag älskar - uppbrutet, fragmentariskt, ur många vinklar - och den berättas på ett sådant sätt att man hela tiden får lägga pussel - lite ny information läggs hela tiden till lite annan ny information. Men ändå grep den mig inte. Första halvan av boken kämpade jag mig igenom, först därefter kände jag att jag ville läsa klart. I en del omdömen jag har läst skriver läsare att Smith gör sig så svår att hon slår knut på sig själv. Lite det intrycket har jag nog med. Hon kunde göra berättelsen lättare för läsaren utan att tappa i komplexitet och djup. Jag tror hon skulle vinna på det. Därmed inte sagt att jag inte rekommenderar boken!

Inga kommentarer: