lördag, juli 11, 2009

Dåligt samvete II: The Time Traveller’s Wife, Audrey Niffenegger

Ibland köper jag böcker för att de har fått fina priser, men så orkar jag inte riktigt, och så blir de stående. Detta är ett typiskt exempel på hur det skapas dåliga samveten i min bokhylla… The Time Traveller’s Wife har stått där i ett drygt år nu, och har dessutom stirrat på mig från olika ”måste-läsa”-listor. Så den kom att hamna väldigt högt upp på min prioritering för bokavbetning.

Oj. Att jag inte har läst den förut! Det smärtar mig att ha haft tillgång till en sådan här bok så länge utan att ha avnjutit den! Sällan har jag läst en bok som har så levande karaktärer, så realistiska miljöer och händelser, och som ändå rör sig så solklart i den magiska realismen.

Boken utforskar hur man hanterar att man har känt sin jämngamla livspartner sedan man var liten, trots att partnern lärt känna en först i 25-årsåldern. Vad behöver man kunna när man kastas framåt och bakåt i tiden man inte kan ta med sig några kläder? Hur lär man sig bäst att dyrka lås?

The Time Traveller’s Wife är så mycket mer än vad den utlovar: den är en fantastisk kärlekshistoria, ett magiskt utforskande av tidsresor, en diskussion av hur man hanterar en partner som är avgjort avvikande i sitt livsmönster, och i skymundan antyds också en diskussion om i vilken mån det finns ett öde och en tidslinje, och hur vi själva väljer och manipulerar vartåt våra liv leder.

Detta är en tårdrypande och stark roman, som är värd varje varmt omdöme!

Inga kommentarer: