lördag, juli 11, 2009

Norwegian Wood, Haruki Murakami

I min kamp för att få läsa ordentligt med riktigt, riktigt riktigt bra litteratur tänkte jag att jag skulle ge mig på ytterligare en Murakami. Norwegian Wood framhålls sällan som en av hans bättre böcker, och jag är böjd att hålla med.

I en – vad heter det? utbildningsroman? en sån där coming-of-age-historia? utvecklingsroman? ja det låter bra – utvecklingsroman får vi följa en ung man under hans sista tid på gymnasiet och hans första tid på universitetet, under Japans ’68-rörelse. Vi får följa hans hantering av den första kärleken, hur förälskelsen i en själsligt skör klasskamrat leder till en period av mycket Beatles-musik, men också till en andra, vuxnare, förälskelse.

Från Bokbilder


Jag vill inte säga att detta inte är en bra bok. Det är det. Men det är inte en bra bok som många andra av Murakamis verk. Det är mer en… vanlig bok. Lite sorgligt att det ska hållas emot den, men så får det ändå bli. Ska man välja något av Murakami är kanske inte detta det bästa valet.

Inga kommentarer: