tisdag, juli 21, 2009

Wanting, Richard Flanagan

När jag reser försöker jag hitta lokalproducerad litteratur, pås amma sätt som jag brukar försöka dricka lokalproducerat vin och äta mat gjord på lokalt vis, med lokala råvaror. Efter fem veckor i Australien har jag konsumerat bra mycket lokal mat och vin, och jag har gjort mitt bästa för att lösa litteraturfrågan också. Den första boken ut blev Wanting av Richard Flanagan. Flanagan är tekniskt sett inte riktigt en aussie. Han är nämligen från Tasmanien. Viktig principell skillnad, oavsett om du frågar en tasmanier eller en australiensare (de senare skulle hävda att tasmanier är inavlade lantisar allihopa...). Jag har läst en av Flanagans tidigare böcker, Gould's book of Fish, som jag inte kan hylla tillräckligt. Det - och det faktum att boken är vackert satt och med vackert omslag - var tillräckligt för att Flanagan skulle få duga som australiensare den här gången!

Wanting berättar historien om aboriginflickan Mathinna, som vid mitten av 1800-talet adopteras av polarfararen Sir John Franklin och hans hustru, som ett socialt experiment: Går det att utbilda en vilde så att hon blir civiliserad? Parallellt - och som en direkt konsekvens av vad som händer med Mathinna - berättas om Charles Dickens hyllning av Franklin, och försvaret inför anklagelserna om att Franklin skulle hemfallit åt kannibalism när hans sista polarexpedition gick under. Försvaret leder till en pjäs, som i sin tur leder till att Dickens mötte Ellen Ternan, kvinnan han lämnade sin hustru för. Boken är inte en historia, inte en biografi, men den bygger på verklige händelser och verkliga personer.



Romanens kärnfråga är: vad är egentligen civilisation? Och om civilisation är - som Lady Franklin och Dickens menar - en kontroll över låga impulser, hur nära oss alla är då inte avsaknaden av civilisation? Min misstanke är att författaren vill hävda att just DEN sortens civilisation egentligen mest är hämningar och dumheter...

Wanting är en mycket bra, mycket snygg bok, som är väl vävd och väl berättad. Den är inte på långt när så bra som Gould's book of Fish, men ytterst läsvärd! Är man dessutom intresserad av vad som egentligen hände under försöken att utrota de australiska öarnas ursprungliga befolkning, och vilka argument som användes, är detta en utmärkt inledning.

Inga kommentarer: