lördag, juli 26, 2008

Doppler (Erlend Loe)

Loe låter den här gången en stadgad man och familjefar göra avsteg från civilisationens krav. Huvudpersonen är duktig - kjempeflink - vilket är något jag kan identifiera mig med och tillsammans med författaren vända mig emot och avsky en del. Men där tar mina sympatier slut. Jag tycker faktiskt int eom Loe. Jag tycker att han är oansvarig. Dessutom så tycker jag inte om den roll, eller icke-roll, kvinnor skpelar i hans romaner. För det ttredje så undrar jag om någon kan förklara vad de tre enorma fallossymbolerna - huvudpersonens jättelem, den enorma tobleronen och den enormt oversizade totempålen - spelar? Eftersom jag själv tycker att det inte finns något så överreklamerat som en stor kuk, så är jag inte riktigt i stånd att förstå symboliken, tror jag.

Inga kommentarer: