lördag, juli 26, 2008

Dream Angus (Alexander McCall Smith)

Dream Angus är en i raden av mytvariationer från Canongate Books. Den som läser fler recensioner kan se att jag är väldigt, väldigt förtjust i den här serien. Vanligtvis är jag mycket positiv. Men inte idag. De författare som får bidra till serien handplockas. Antagligen pga belagd kvalitet och belagd popularitet. Ibland verkar det ena väga tyngre än det andra. Som här. Alexander McCall Smith har haft en oerhörd framgång med sin serie om Damernas Detektivbyrå som leds av den excentriska Mma Ramotswe. Jag är inte alls förtjust i den. Framför allt tycker jag att den är obegripligt skriven. Så mina förväntningar är inte höga. I Dream Angus plockar AMcC-S upp en keltisk myt om guden Angus som är kärlekens och drömmarnas gud, vilken han återberättar, dels nära originalet, dels genom parallella berättelser som ligger närmare vår egen tid, närmare en verklighet. Det är oklart för mig om parallellerna i första hand berör inkarnationer av guden Angus, eller om det är exemplifieringar av hur kärleken och drömmarna påverkar våra liv. Och framför allt vet jag inte varför jag ska bry mig. Berättelsen griper mig inte, den säger mig inget, den berör inte. Detta är något av en besvikelse i Myt-serien.

Inga kommentarer: