lördag, juli 26, 2008

Harry Potter and the Deathly Hallows (JK Rowlings)

Jösses. Tydligen var det jättelänge sen jag läste ut en bok. Men nu är det gjort i alla fall. Jag tänker inte fördjupa mig i detaljer, eftersom jag inte har lust att lägga ut spoilers i det fria. Men jag tänker ha lite synpunkter, och förhoppningsvis förstår de som har läst vad jag menar, men utan att jag förstör för dem som inte har.

För det första: Transportsträckor. Detta har varit min största synpunkt i, säg, de tre senaste av böckerna. Det händer inget, händer inger, händer inget, antingen Ron, Hermione eller Harry surar, och sen kommer det till nån sorts vändpunkt och allt händer på en gång. Vafan liksom. Det är möjligt att JKR tycker att det är suspense, men det funkar dåligt för mig.

För det andra: Är det bara jag som tycker att vissa saker som ”framkommer” som ”nya fakta” som Harry inte känner till innan, är sånt som han nog egentligen har vetat sedan typ bok 2?

För det tredje: Jag älskar Luna Lovegood. Hon är ljuvlig.

För det fjärde: Jag är otroligt morbid. Jag gillar författare som slår ihjäl sina karaktärer. Jag har tidigare högaktat JKR för att hon har gjort det tämligen hänsynslöst. Jag högaktar henne fortfarande. Men jag tycker nog att hon kunde gått ännu hårdare fram. Hon tog ihjäl tre av mina absoluta favoritkaraktärer. Ganska bra bodycount, faktiskt.

För det femte: Det är otroligt svårt att recensera den här boken, eftersom jag inte har läst den, utan konsumerat den. Jag har käkat i mig den utan lust eller hunger, bara för att få den läst. Och nu är det gjort. För har man läst de sex andra, måste även denna läsas. Och det är min recension. Vill man ha en lite bättre och mer genomtänkt recension, rekommenderar jag DN:s.

Inga kommentarer: