söndag, juli 27, 2008

7th son (J. C. Hutchins)

Tänk dig att du en dag blir överfallen av en grupp militärer, nedslagen och bortförd till en hemlig forskningsbas. Här möter du sex andra personer som har varit med om samma sak som du. Ganska snart märker du att även om de andra är väldigt olika dig, så har ni alla samma sorts hår, samma ögon, samma röst. Och samma barndomsminnen.

Ni är kloner.

Detta är vad som händer John och hans sex "bröder". De får reda på att de är hopsamlade för att hjälpa till att hitta den som är "orginalet", alfakopian. Han är nämligen försvunnen, och allt pekar på att han ligger bakom presidentmordet för några dagar sedan...

Så inleds J. C. Hutchins podcastroman 7th Son. Johns och de andras äventyr, på liv och död, följer vi som lyssnare i tre böcker, inlästa av Hutchins själv. Varje avsnitt inleds med hans karakteristiska the story so far, där han bjuder in storheter inom podcastvärlden som Mur Lafferty, Steve Eley mfl.

Detta är en riktigt, riktigt bra podcastroman. Hutchins har en bra berättarröst, och rent tekniskt är detta en väldigt bra produktion. Har jag något dåligt att säga om serien så är det att de olika klonerna sägs ha en rad unika egenskaper, som gör att de kompletterar varandra fantastiskt väl i grupp. Jag vet inte jag, men jag skulle nog säga att vissa av de där egenskaperna kanske är lite väl upphaussade. Tex har jag svårt att se egenskapen "kunna romerska siffror" som något så enastående unikt att man måste vara katolsk präst för att kunna knäcka en serie romerska siffror... Men på det hela taget - ladda ner, lyssna, njut!

Det här är också ett fantastiskt exempel på hur viral promotion kan fungera: få fansen och kollegerna att göra reklam åt dig. Det verkar funka rätt fint... Och nu drar jag mitt strå till stacken. Bilden är gjord av Big-O.

Inga kommentarer: