lördag, juli 26, 2008

The New York Trilogy (Paul Auster)

Detta. Är. Något. Av. Det. Bästa. Och. Mest. Komplicerade. Jag. Har. Läst. Jag tror att om man uppskattar ”Extremely Loud and Incredibly Close” så gillar man denna. Auster utforskar New york, frågan om identitet, språk, litteratur... Och mycket mer. Detta är en bok som verkligen ligger i riskzonen för att jag ska säga ”mm, jag har inte tillräckligt med testosteron för att uppskatta det här”, men Auster håller sig på rätt sida för min smak. Jag var på helspänn hela boken igenom. PA lämnar så mycket ledtrådar till bokens tolkning genom hela texten - vilket är fullt rimligt med tanke på bokens tema. Boken består av tre böcker, som ursprungligen publicerats var för sig, men som numer brukar samlas i en volym. Varje berättelse är en sorts detektivhistoria, och alla berättelserna är egentligen samma berättelse. Läsaren får tolkningsnycklar i form av litterära allusioner och anspelningar på vad som hänt/ska hända i de andra berättelserna. Jag misstänker att jag måste läsa om dem snart. De är så komplicerade och invävda och mångbottnade att jag måste tänka mer på det här innan jag kan skriva en riktig recension. Jag får återkomma. Det här är något av det bästa jag har läst. Och det vill inte säga lite.

Inga kommentarer: