lördag, juli 26, 2008

Varats olidliga lätthet (Milan Kundera)

Egentligen borde den här boken få väldigt högt betyg av mig. Det är en bok som innehåller allt jag gillar: korta pregnanta kapitel, en blandning av (kärleks-)berättelse, politisk diskussion, filosofisk diskussion och historisk dokumentation (av de intellektuellas situation i Tjeckien och i diasporan efter pragvåren 1968). Dessutom är berättarperspektivet fascinerande, med en tidvis väldigt synlig berättare och en problematisering av romankaraktärernas autenticitet.

Tyvärr tycker jag hemskt illa om de flesta av karaktärerna. Möjligen är de alltför mänskliga. Eller så är de alltför klichéartade. och jag misstänker att jag skulle tycka att Kundera är en dryg och självgod jävel. Dessutom lider översättaren av kommateringssjuka. Man måste faktiskt inte ha kommatecken framför alla som och att. Ibland är det faktiskt fel att ha det.

Men bra är den. Mycket bra!

Inga kommentarer: