lördag, juli 26, 2008

A short history of myth (Karen Armstrong)

Karen Armstrong inleder Canongate Books stora mytprojekt, där man bett kända författare att göra en nytolkning av en valfri känd myt, med en religionshistorisk exposé över mytens roll i religionen, samhället och livet. Detta gör hon på ett utmärkt sätt, som tydligt visar på en progression från myten som central del i livet till myten som något ytterst perifert och snarast misstänkliggjort. Hon lyfter fram viktiga aspekter på myter, som tex att de aldrig varit menade som sanningar, utan som allegorier och förklaringsmodeller. Jag är imponerad av att hon lyckas göra detta så väl på de 150 sidor hon har på sig. Det lilla formatet har sina nackdelar. Karen Armstrong har tidigare skrivit tämligen omfattande böcker (A history of God, Through the narrow gate etc), och det märks. Ibland blir kopplingen mellan en del av henens citat och hennes resonemang inte alldeles solklara. Det krävs en del slutledningsförmåga och en hel del allmänbildning för att man skall kunna tillgodogöra sig boken tror jag.

Jag har försökt läsa Armstrong förr, och aldrig lyckats. Jag har tyckt att hon har varit omständlig och tråkig, och böckerna har varit tryckta med pytteliten stil, vilket får mig att somna. Den här gången har jag lyckats känna mig intresserad genom hela boken. Den är intressant, och det känns - utan att jag läst någon av de andra böckerna - som om den utgör en god bas för en serie som baserats på myter.

Inga kommentarer: