lördag, juli 26, 2008

The Helmet of Horror (Victor Pelevin)

Victor Pelevin är en förhållandevis ung rysk författare, som haussas som det bästa i litteraturväg som har kommit ut ur Ryssland det här århundradet. Nu är jag inte så väldigt bevandrad i samtida rysk litteratur, men jag kan säga en sak: om man gillar författare som har ett fast grepp om form så är Pelevin något att satsa på. Språk kan jag inte riktigt uttala migom, eftersom jag läste den engelska översättning. Men, även i översättningen så har de olika karaktärerna väldigt olika röster, vilket tyder på ett grepp även om språket.

The Helmet of Horror är den fjärde volymen i Canongates Myths series. Den myt Pelevin har valt är myten om Minotauren, Theseus och labyrinten. Han berättar berättelsen om de unga männen och kvinnorna som skall offras, och han gör det genom att återge den diskussion de för i ett chattrumsliknande forum. De diskuterar sin situation och försöker ta reda på hur deras respektive labyrinter förhåller sig till den skräckhjälm deras fångvaktare bär. De leker en form av "tjugo frågor" för att komma ur sin allt mer desperata situation. Berättelsen handlar mycket om hur vi upplever världen och hur sanningen egentligen ser ut, vad världen verkligen är.

Jag vill läsa mer av Pelevin. Det är synd att så lite av hans produktion är översatt till svenska.

Inga kommentarer: