lördag, juli 26, 2008

The Lions of Al-Rassan (G. G. Kay)

Jag älskar den här boken. Den är så oerhört detaljrik och stark, vacker, välskriven, välbyggd, alldeles... Alldeles underbar! I en värld som befinner sig i en fiktiv veriosn av 1400-talets (om jag inte missminner mig) Spanien och Portugal, utspelas en berättelse om hur människor berör historien och hur historien berör människorna. Framför allt handlar det kanske om hur människors girighet och kortsynthet och krigslystnad kan förstöra allt det vackra vi skapar.

GGK är fantastisk på att berätta. Jag tror att jag har läst den här boken minst tio gånger, och jag vet precis vad som skall hända, hela tiden. Inte desto mindre gråter jag fortfarande så att jag hulkar - precis som första gången - på en del ställen. Oh my. Enligt ryktet skall boken filmas av Warner Brothers. Jag bävar lite, eftersom jag älskar boken, och vet hur detaljrik den är. Det kan bli hur platt som helst. Men också en fantastisk saga!

Auktoriserad hemsida

Inga kommentarer: